3 maja

Oglądając poranne wydanie Dzień Dobry TVN przeraziłam się jak mało Polacy wiedzą o własnej historii. 3 maja, 3 maja. Coś im świta, ale chyba kiełbaski z girlla jeszcze zbyt ciążą na żołądku. Otóż 3 maja to nie tylko wolne od pracy, to nie tylko majówka, to bardzo ważna data. 



Ku małemu wyjaśnieniu [źródło Wikipedia]: Konstytucja 3 maja (właściwie Ustawa Rządowa z dnia 3 maja) – uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną, spisaną konstytucją[1][2][3].
Konstytucja 3 maja została ustanowiona ustawą rządową przyjętą tego dnia przez sejm. Została zaprojektowana w celu zlikwidowania obecnych od dawna wad systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów i jej złotej wolności. Konstytucja wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa, w ten sposób łagodząc najgorsze nadużycia pańszczyzny. Konstytucja zniosła zgubne instytucje, takie jak liberum veto, które przed przyjęciem Konstytucji pozostawiało sejm na łasce każdego posła, który, jeśli zechciał – z własnej inicjatywy, lub przekupiony przez zagraniczne siły, albo magnatów – mógł unieważnić wszystkie podjęte przez sejm uchwały. Konstytucja 3 maja miała wyprzeć istniejącą anarchię, popieraną przez część krajowych magnatów, na rzecz monarchii konstytucyjnej. W tym samym czasie przetłumaczono Konstytucję na język litewski.
Przyjęcie Konstytucji 3 maja sprowokowało wrogość sąsiadów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Podczas wojny w obronie konstytucjiPolska zdradzona przez swojego pruskiego sprzymierzeńca Fryderyka Wilhelma II została pokonana przez Imperium Rosyjskie Katarzyny Wielkiej, sprzymierzonej zkonfederacją targowicką – spiskiem polskich magnatów przeciwnych reformom osłabiającym ich wpływy. Po utracie niepodległości w 1795 roku, przez 123 lata rozbiorów, przypominała o walce o niepodległość. Zdaniem dwóch współautorów, Ignacego Potockiego i Hugona Kołłątaja była "ostatnią wolą i testamentem gasnącej Ojczyzny".
Konstytucja obowiązywała przez 14 miesięcy, w tym czasie Sejm Czteroletni uchwalił szereg ustaw szczegółowych, które były rozwinięciem jej postanowień. Sejm grodzieński (1793), aktem oblatowanym w Grodnie 23 listopada 1793 roku uznał Sejm Czteroletni za niebyły i uchylił wszystkie ustanowione na nim akty prawne. 
Wybrałam się dzisiaj na spacer z aparatem. Postanowiłam zobaczyć jak w moim mieście świętuje się w moim mieście. Był grill, było piwo, były obwarzanki, były balony i była muzyka. Typowy jarmark współczesny. Ku uciesze gawiedzi. 



Nie spodziewałam się zresztą niczego innego. Ale jednak miło się zaskoczyłam. Odnalazłam bowiem szereg straganów z rękodziełem :)) Bardzo piękne wyroby, zarówno biżuteria, jak i ceramika. Były nawet ręcznie szyte lale i maskotki. Moją uwagę przyciągnęły ręcznie robione kwiaty z drewna


Miło pogawędziłam z Panem kwiatoróbcą, dostałam wizytówkę i nawet kwiatka na szczęście. Zapraszam na ich stronę www.osikowadolina.pl 


Naprawdę cudowne bukiety, wiązanki, pojedyncze kwiaty. A to wszystko drewniane. Jest co podziwiać. 

7 komentarze:

Prześlij komentarz